Strömavbrott och pinnig kille.


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag tycker dina inlägg om barnupofostran är spännande även om jag inte alltid har värderingar som du.
Jag tycker att barn ska vara barn... Men jag tycker oxå att barn måste kunna "lyda" (lyssna) men på rätt sätt... Och för rätt saker... Jag är inte lika bra på att formulera vad jag menar.
Om mina barn aldrig skulle lyda eller lyssna och göra det jag ber om då skulle vi springa runt i underkläder hela dagen här hemma ....

Sen kör vi med mycket prat här hemma. Jag tror det är A och O !
I vår familj är det lika stor rätt för mina barn som som mig att bli arg, även om drt tar längre tid för mig innan jag "fått nog"
Skillnaden är att jag kanske väljer mitt sätt att bli arg , smäller i dörrar och stampa med fötterna o skrika står barnen så bra för själva ;)

Men vi pratar ALLTID med varandra efteråt om varför vi blev arga och hur vi ska lösa situationen bättre nästa gång.
Missförstå mitt svar rätt nu, men jag tror du förstår hur kag menar ?!

Men om jag tex ber Emil göra sin läxa så förutsätter jag att han ska lyssna (lyda) , och gör han det inte första gången, vilket han vanligtvis gör så ska han åtminstone göra det tredje gången. Annars har vi en konflikt, därmed inte sagt att vi behöver bli arga på varandra.

Om jag säger till Wilma att hon ska ha vantar på sig, när det är 11 minus ute (som i morse) då är det så... Det är inte förhandlingsbart.

Eller när Tyra river ut alla blöjor på toaletten , då ska hon lyssna (lyda) när jag säger nej.

Kanske har vi olika definition av ordet lyda.., men alla är vi olika , så är det.

Jag själv är uppfostrad att lyda... Med betoning på LYDA... Jag va RÄDD att inte lyda, att sätta mig emot eller att inte göra som jag blev tillsagd.

Jag tycker man måste kunna säga nej, sätta ner foten och sätta gränser. Men med respekt för varandra.
Och alltid med att förklara varför.
Det är sällan jag KRÄVER att mina barn ska göra saker utan att säga "snälla Wilma, nu låter du bli att pilla på datan"
Jag har faktiskt inte tid att sätta mig och pilla på datan tillsammans med henne, eller med Ebba eller Tyra varje gång.

Om jag säger nej till Tyra så är det alltid med en förklaring (oftast)

Nu blev det här en hel novell... :) hoppas du förstår min tanke. Jag kritiserar inte ditt sätt... Jag ger bara min syn på mitt sätt :)

Trevlig helg !

2012-12-14 @ 14:10:55
Postat av: Emelie

Jag förstår vad du menar och jag tror inte att vi är så olika egentligen. Det är ju inte så att jag aldrig säger nej eller att Sixten går omkring helt gränslös.

Jag säger väldigt tydligt nej till exempel om han drar mig i håret, är hårdhänt mot katten eller kompisar osv. Men just det här utforskandet som han håller på med, typ öppna stänga, banka, pillra t ex det gör vi tillsammans. Jag har rensat bort det mesta jag inte vill att han skall ha och resten som är ömtåligt hanterar vi tillsammans.

I min roll som mamma så behandlar jag honom som en kompetent individ i den mån jag förmår. Dvs jag behandlar honom som en jämlike, precis som jag är mot sambon eller andra vuxna människor. Med undantag för vissa saker förstås. Jag kan ju förstås inte kräva av Sixten att han förstår och kan som en vuxen, men i mitt sätt mot honom försöker jag att respektera hans vilja precis som vem som helst.

Jag tror som du att kommunikation och förståelse är det allra viktigaste. Att man talar om varför man gör som man gör. Att man pratar om känslor, alla känslor. Bara för att man blir mamma så blir man ju ingen robot som inte har egna känslor osv. Klart man har rätt att bli förbannad och allt annat som hör till livet. Att kunna prata om det i efterhand är otroligt viktigt och att du lär dina barn att sätta ord på sina känslor kommer att göra dem till trygga barn och vuxna! =)

2012-12-18 @ 23:28:05
URL: http://www.busamedemla.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0